Els dies 3 i 4 de juny se celebraran unes jornades internacionals d’estudi dedicades a l’escriptor nord-català Jordi Pere Cerdà

“La brasa d’una llengua”. Jornades internacionals d’estudi: centenari Jordi Pere Cerdà, han estat organitzades per la Institució de les Lletres Catalanes, l’Institut d’Estudis Catalans i la Universitat Autònoma de Barcelona.

A cent anys del naixement de Jordi Pere Cerdà, i a punt de commemorar els deu anys de la seva mort, aquestes jornades volen homenatjar l’home i l’escriptor, conèixer millor tota la seva obra i difondre el seu llegat intel·lectual. Organitzades en dues sessions que tindran lloc els dies 3 i 4 de juny, a la Sala Prat de la Riba de l’Institut d’Estudis Catalans (Barcelona), es vertebraran en diferents taules rodones entorn de diferents temes: poesia i espai; tradició popular; narrativa; relacions literàries; teatre; i llengua, traducció i memòria. Hi participaran 24 ponents nacionals i internacionals procedents de diferents entitats i universitats d’arreu dels Països Catalans i de França, i l’assistència és gratuïta (amb inscripció prèvia).
En el marc d’aquestes jornades, el dijous dia 3 de juny a les 19.30 h tindrà lloc l’espectacle “Jordi-Pere Cerdà. Dins d’un salze” amb Odile Arqué, Albert Ibañez i Lluís Ramis (cia. Teatre a peu pla). Es podrà veure a la Sala de Llevant de la Biblioteca de Catalunya i per assistir-hi caldrà inscriure’s prèviament.
Jordi Pere Cerdà, pseudònim d’Antoni Cayrol, va néixer a Sallagosa (Cerdanya francesa) el 1920 i va morir a Perpinyà l’11 de setembre de 2011. És un dels poetes més importants de la Catalunya del Nord, i també un escriptor que va esmerçar bona part de la seva vida a difondre la llengua catalana a França, a preservar la tradició cultural de la seva terra i a conrear diferents gèneres literaris (teatre, conte, novel·la, memòries, articles, etc.).
Programa i cartell

Jornada 1. Dijous 3 de juny de 2021
9-9:30. Benvinguda
9:30-10. Obertura institucional
10-11. Taula rodona: Poesia i espai
· Àlex Susanna (Fund. Vila Casas), «J. P. Cerdà, com una serralada»
· Pere Ballart (UAB), «“Tot surt del roc”: la poesia naturalista de J. P. Cerdà»
· Jordi Cerdà (UAB), «“L’horitzó és una font”. Poesia i paisatge en J. P. Cerdà»
· Josep Marquès (Univ. de Saragossa), «J. P. Cerdà i l’espai català transfronterer»
11-11:20. Diàleg moderat per Jordi Julià
11:30-12. Pausa
12-13. Taula rodona: Tradició popular
· Carme Oriol (URV), «Les Contalles de Cerdanya i les formes de la narrativa oral»
· Júlia Rocas (UAB), «“La dona d’aigua de Lanós”: paisatge, mitologia i tradició»
· Marta Gort (URV), «La cançó viva de la Cerdanya: cants populars recollits per J. P. Cerdà»
12:45-13. Diàleg moderat per Pere Ballart
13 -15:15. Pausa per dinar
15:15-16:30. Taula rodona: Narrativa
· Miquela Valls (IEC), «La narrativa curta de J. P. Cerdà»
· Sílvia Mas (UVic-UCC), «La mirada calidoscòpica a Coŀlocació de personatges en un jardí tancat»
· Oriol Massegú (Blanquerna-URL), «La teoria de la ment i la representació de la consciència en el conte «La cita»»
· Estrella Massip (Aix-Marseille Université), «L’escriptura del temps a Passos estrets per terres altes»
· Albert Ibañez, «Música i cinema en la prosa de J. P. Cerdà»
16:30-16:50. Diàleg moderat per Margarita Freixas
17-18. Taula rodona: Relacions literàries
· Mònica Güell (Sorbonne Université), «J. P. Cerdà i els artistes nord-catalans»
· Mita Casacuberta (UdG), «J. P. Cerdà i els Jocs Florals»
· Léo Humbert (Université de Toulouse-Jean Jaurès), «J. P.Cerdà i la cultura occitana»
· Margarita Freixas (UAB), «La influència de la literatura espanyola en J. P. Cerdà»
18-18:20. Diàleg moderat per Estrella Massip
19:30. Espectacle Jordi Pere Cerdà. Dins d’un salze. Teatre a peu pla. Amb Odile Arqué, Albert Ibañez i Lluís Ramis. Biblioteca de Catalunya
Jornada 2. Divendres 4 de juny de 2021
10-10:45. Taula rodona: Teatre
· Ramon X. Rosselló (Universitat de València), «Els conflictes dramàtics en l’escriptura teatral de J. P. Cerdà»
· Estel Aguilar (Universitat de Perpinyà Via Domícia), «El llenguatge teatral de J. P. Cerdà: els personatges i els espais»
· Jordi Julià (UAB), «El teatre per al poble i amb el poble de J. P. Cerdà»
10:45-11. Diàleg moderat per Dolors Poch
11-12:15. Taula rodona: Llengua, traducció i memòria
· Mar Massanell (UAB), «Jordi Pere Cerdà i el butlletí Sant Joan i barres (1961-1988)»
· Dolors Poch (UAB), «La traducció francesa de Passos estrets per terres altes»
· Mallorie Labrousse (UAB), «La poesia autotraduïda al francès de J. P. Cerdà: llengua i estil d’un autor bilingüe»
· Míriam Ruiz-Ruano (UAB), «Jo autobiogràfic i discurs a Cant alt»
· Enric Balaguer (Universitat d’Alacant), «El memorialisme a Finestrals d’un capvespre»
12:15-12:45. Diàleg moderat per Jordi Julià
12:45. Cloenda
Comitè científic: Monique Güell (Sorbonne Université), Jordi Julià (UAB), Jordi Sala (UdG) i Oriol Ponsatí-Murlà (ILC)
Coordinació: Jordi Julià (Àrea de Teoria de la Literatura i Literatura Comparada, UAB)
Organització: Institució de les Lletres Catalanes, Institut d’Estudis Catalans i Universitat Autònoma de Barcelona
Coŀlabora: Biblioteca de Catalunya
Les jornades són obertes al públic, i es podrà expedir certificat d’assistència.
Cal formalitzar la inscripció prèvia a través del correu electrònic a: ilc.cultura@gencat.cat o al telèfon 93 316 27 45.